Szkolenia to bardzo ważna część każdego zawodu, również związanego z medycyną. Osoby pracujące bezpośrednio z pacjentem i często odpowiedzialne za jego życie potrzebują nie tylko zajęć dotyczących kompetencji miękkich, ale również specjalistycznych szkoleń rozwijających ich wiedzę w konkretnym obszarze medycyny.
Jeśli chodzi o aspekty związane z kontaktem interpersonalnym to szkolenia dla lekarzy dotyczą głównie empatycznego podejścia do chorego, umiejętności pracy z trudnym pacjentem, czy komunikowania nieprzyjemnych wiadomości o stanie zdrowia. Ważne są również szkolenia związane bezpośrednio z wykonywaną specjalizacją, które podnoszą jakość przeprowadzanych działań i przynoszą lepsze efekty leczenia.
Szkolenia mogą się nieco różnić w zależności od grupy docelowej, ponieważ personel medyczny to szeroka grupa pracowników: dyrektorzy, ordynatorzy, którzy często korzystają z zajęć dotyczących zarządzania zespołem. W tej grupie znajdują się również pielęgniarki, fizjoterapeuci, laboranci, położne, czy technicy medyczni.
Wspólne dla wielu grup są potrzeby szkoleniowe dotyczące przepisów prawa obowiązujących w ich zawodach, a także metod komunikacji, ponieważ ich profesja opiera się w głównej mierze na kontakcie z drugim człowiekiem, często w specyficznych warunkach, które wymagają odpowiedniego podejścia do pacjenta. W polskiej służbie zdrowia potrzeby szkoleniowe są ogromne, a ich spełnienie z pewnością przyczyniłoby się do jej lepszego funkcjonowania i większej efektywności.