Jednymi z najważniejszych części rowerowych są tzw. korby szosowe, czyli mechanizmy napędzające pojazd, które doskonale spisują się na twardych nawierzchniach. Są zbudowane ze stalowych lub aluminiowych ramion, tarcz, a także pająka. Dzielimy je z uwzględnieniem kilku kryteriów, w tym m.in. długości, materiału wykonania, mocowania kół zębatych oraz standardu mocowania osi. Dodajmy, że omawiane podzespoły są używane zarówno przez profesjonalnych kolarzy, jak i amatorów. W artykule tym zostaną pokrótce opisane korby standardowe i kompaktowe.
Korba szosowa standardowa jest używana przede wszystkim przez zawodowców (np. kolarzy) i posiada zazwyczaj 53 zęby na dużej zębatce, a także 39 zębów na mniejszej. Zestaw taki, zwłaszcza jeśli występuje w połączeniu z kasetą 11-25T, jest wręcz idealny do jazdy po płaskim, twardym terenie. Dzięki dwóm zróżnicowanym pod względem wielkości zębatkom mamy do czynienia z niewielkim oporem, ponieważ łańcuch przechodzi w tym przypadku przez tę o większej średnicy. Korzyści wynikające z zamontowania w rowerze korby szosowej standardowej odczujemy przede wszystkim na długich zjazdach (prędkość nawet do 75 km/h). Doskonałym przykładem świetnego mechanizmu tego typu przeznaczonego dla profesjonalistów jest Shimano Deore. Produkty tej firmy można znaleźć na http://virtualbike.pl/shimano-deore-m6000.
Osoby amatorsko uprawiające jazdę rowerem lub dopiero rozpoczynające przygodę z tym sportem często natomiast decydują się na wersję kompaktową 50-43T (znacznie mniejsze zębatki). Jest to zestaw instalowany przeważnie w rowerach szosowych niższej klasy. Zalety z jego stosowania to miękkie przełożenia (ma to znaczenie zwłaszcza w trakcie jazdy po górzystym terenie) oraz większa kadencja na podjazdach (co chroni mięśnie przed nadmiernym zmęczeniem).