Od wielu lat narzekamy na to, że mamy w kraju dziurawe drogi. Choć sytuacja polepsza się, bez dobrego zawieszenia nie możemy liczyć na komfortową jazdę na wielu mniej reprezentacyjnych drogach i ulicach. Ale co właściwie oznacza dobre zawieszenie, czym różni się od zwyczajnego? Na te i inne pytania postanowiliśmy odpowiedzieć w dzisiejszym poradniku.
Zawieszenie każdego auta składa się z takich elementów jak wahacze, sprężyny i amortyzatory. Każdy z nich np. do pojazdów marki Audi można znaleźć na https://asczesci.pl/audi/80-8c2-b4-1/3,100208–zawieszenie-osi-prowadzenie-kol-kola/wahacz-lozyskowanie-wahacza/.
Oprócz stworzenia nam komfortu jazdy w kabinie, odpowiada ono też za utrzymanie dobrej przyczepności opon do asfaltu, a więc jest również odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Nie jest więc tak łatwo stworzyć zawieszenie, które będzie bezpieczne i jednocześnie bardzo komfortowe. Jednak niektórzy producenci podjęli się tego zadania i wydaje się, że wyszło im całkiem nieźle.
Na przykład wprowadzono model wielowahaczowy, gdzie zamiast jednego centralnego wahacza dla każdego koła, stosuje się zespół kilku. Wahacz Audi A4 B5 – samochodu posiadającego przedmiotowe rozwiązanie – różni się też nieco od tego, jakie możemy spotkać w klasycznym aucie. Jest przede wszystkim nieco mniejszy, a także pracuje w dwóch płaszczyznach.
Model wielowahaczowy jest zdecydowanie bardziej komfortowy od standardowego rozwiązania, jednak to wciąż za mało. Dlatego w niektórych autach zaczęto stosować – wzorem aut ciężarowych i autobusów – zawieszenia pneumatyczne. Posiadają one specjalne poduszki, które napompowane są sprężonym powietrzem. Czasami zamiast powietrza stosuje się specjalny płyn, tłoczony przez centralną pompę. Według opinii kierowców, te rodzaje zawieszeń wydają się być najlepsze na naszych rodzimych drogach.