Wiadomość o śmierci bliskiej osoby zawsze spada na nas niespodziewanie. Często nie wiemy co powinniśmy najpierw zrobić, do kogo się zwrócić w pierwszej kolejności, jakich dokumentów potrzebujemy.
W zależności od miejsca, w którym nastąpił zgon, będzie się różniło postępowanie. Jeśli śmierć miała miejsce w domu, należy wezwać lekarza pierwszego kontaktu lub pogotowie. Mamy na to 72 godziny (24 godziny w przypadku choroby zakaźnej). Po stwierdzeniu zgonu lekarz musi wystawić kartę zgonu. W przypadku śmierci w szpitalu również otrzymuje się kartę zgonu wystawioną przez lekarza prowadzącego, która jest podstawą do wystawienia aktu zgonu. Zwykle jest ona wydawana przez administrację szpitala. Z tą kartą należy się udać do urzędu stanu cywilnego po odbiór aktu zgonu oraz odpisu. Jeden z odpisów należy następnie przekazać administracji cmentarza.
Jeżeli zgon nastąpił poza domem lub z przyczyn nienaturalnych (wypadek, podejrzenie przestępstwa, samobójstwo), należy przeprowadzić sekcję zwłok w zakładzie medycyny sądowej. Rodzina musi zwrócić się następnie do prokuratury o wydanie ciała. Po dokonaniu sekcji lub w przypadku odstąpienia od niej, prokurator wydaje dokument, który zezwala na odbiór ciała oraz pochówek.
Śmierć za granicą wiąże się z przetransportowaniem ciała zgodnie z obowiązującymi procedurami. Zgodę na transport wydaje polski konsulat.
Posiadając kartę zgonu można się już kontaktować z zakładem pogrzebowym, który zatroszczy się o pozostałe formalności i poinformuje o kolejnych krokach.
Zakład pogrzebowy taki jak ze strony https://www.kulmapogrzeby.pl/ jest instytucją, która zawsze pomoże w organizacji pogrzebu i poinformuje o wymaganych dokumentach.
Potrzebne będą:
– dowód osobisty,
– dowód osobisty lub paszport osoby zmarłej,
– akt zgonu,
– dokument potwierdzający ubezpieczenie (zaświadczenie z zakładu pracy, legitymacja emeryta lub rencisty).
Powyższe dokumenty będą również podstawą do wypłacenia zasiłku pogrzebowego.